Fogalomtár

  • A „négy szem elve” – tág értelemben véve – olyan ellenőrzési mechanizmus jelent, amelynek lényege, hogy egy adott tranzakciót, műveletet, egy esemény szabályszerűségét két, egymástól függetlenül eljáró személy teljeskörűen felülvizsgálja.
  • 24 órás vállalati ellátás (24x7 enterprise support): Informatikai környezetben egy olyan támogatási szolgáltatást jelent, amely a nap 24 órájában és a hét minden napján elérhető. Ez magába foglal egy sor informatikai szolgáltatást, például szerverfelügyeletet, call center elérhetőséget,(...)
  • Azon óvintézkedések, amelyeket véletlen vagy szándékolt adatvesztés, illetve az adatokkal való visszaélés megakadályozására tesznek. Jellemzően ilyen eljárások az adatokhoz való hozzáférési jogosultság ellenőrzése, a többfelhasználós rendszerek működésének naplózása, az adatállományokról(...)
  • Ez lehetővé teszi a rendszergazdáknak, hogy különféle mintákat hozzanak létre a fájlok átalakításához és mozgatásához (útválasztásához) a különböző rendszerek között. Az Advenced Routing (AR) a legösszetettebb alkalmazás, mind a konfiguráció, mind a lehetséges felhasználási esetek szempontjából.
  • Olyan tűzfal, amely figyeli az aktív hálózati kapcsolatok teljes állapotát. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan elemzi a forgalom és az adatcsomagok teljes kontextusát. Tulajdonképpen a hálózatba való belépést figyelik, nem pedig a különálló forgalmat és adatcsomagokat.
  • Application Programming Interface, vagyis Alkalmazás-programozási Felület, amely a fejlesztők számára programozási hozzáférést biztosít egy saját szoftveralkalmazáshoz vagy webes szolgáltatáshoz. Az API-k meghatározzák, hogy az egyik alkalmazás hogyan kommunikálhat és léphet kölcsönhatásba a(...)
  • A WAN feladatátvétel több internetszolgáltatóval együtt működik annak biztosítása érdekében, hogy fenntartsa az internetkapcsolatot, ha az egyik WAN-kapcsolattal történne valami. Ha az egyik ISP-kapcsolata megszakad, a WAN feladatátvétel automatikusan átirányítja az összes forgalmat a többi(...)
  • Business to business, azaz olyan vállalatok, melyek más vállalatoknak értékesítenek termékeket, vagy szolgáltatásokat
  • Különböző adatbázisokból kinyerhető, nagyon nagy mennyiségű strukturált és strukturálatlan adatok összessége.
  • Configuration Item / Konfigurációs-elem - Az infrastruktúra bármely olyan részegysége, amely kezelésre szorulhat a megfelelő informatikai szolgáltatás érdekében. Konfigurációs elemek közé tartozik többek között a hardver, szoftver, illetve az egyéb dokumentációk is.
  • A Cisco Systems Inc. az egyik legnagyobb hálózati eszközöket és -szolgáltatásokat szállító vállalat a világon. A cég 1984-ben alakult Kaliforniában, és a kezdetektől fogva az internet fejlődésének kulcsfontosságú szereplője volt. A Cisco termékei közé tartoznak például a routerek, kapcsolók,(...)
  • Configuration management database / Konfigurációkezelő-adatbázis - Egy olyan egységes adatbázis, amely a konfigurációs elemek változásaival kapcsolatos adatokat tárolja. Emellett a CMDB fenntartja a konfigurációs elemek közötti kapcsolatokat is.
  • Configuration management system / Konfigurációkezelő rendszer -  A CMS egy sor eszközt, adatot és információt tartalmaz, amelyeket egy adott informatika infrastruktúra konfigurációs adatainak kezelésére használható.
  • Central Processing Unit - központi feldolgozó egység, vagyis processzor. A számítógépek “lelke”, egy olyan áramköri lapka, amely az adatfeldolgozást és a vezérlést irányítja.
  • Domain Name Server (1) vagy Domain Name System (2) 1., Azok a szerverek, amelyek számon tartják az egyes IP címekhez tartozó számítógépneveket, illetve biztosítják ezek oda-vissza fordítását, mert a gépek csak a numerikus IP címeket tudják kezelni, az emberek viszont könnyebben megjegyzik a(...)
  • Olyan előre meghatározott követelmények csoportjára utal, amelyeknek egy szolgáltatásnak, vagy szolgáltatáskomponensnek meg kell felelnie annak érdekében, hogy az elfogadható legyen a felhasználók/ügyfelek számára. Az elfogadási kritériumok segítségével tudjuk definiálni az elvárásokat,(...)
  • A régebbi módszerekkel ellentétben ma már a firmware-ek képesek magukat frissíteni, ezzel megkönnyebbítve a felhasználók munkafolyamatát.
  • Firmware-nek nevezzük azokat a programokat, amelyek biztosítják az elektronikai eszköz speciális hardverének vezérlését.
  • Bármely pénzügyileg értékes elem, amely hozzájárulhat egy informatikai termék vagy szolgáltatás kézbesítéséhez.
  • Information Technology Infrastructure Library - A legjobb, a gyakorlatban már sikeresen bevált folyamatok útmutatójaként szolgál az informatikai szolgáltatások kezeléséhez és biztosításához.
  • A szolgáltatók működési modellje, amely magában foglalja a termékek és szolgáltatások hatékony kezeléséhez szükséges összes kulcsfontosságú tevékenységet.
  • Olyan ajánlások, amelyek minden körülmények között irányíthatják a szervezetet, tekintet nélkül a célok, stratégiák, munka típusának vagy vezetési struktúrájának változására. Ezek az irányelvek hivatottak mindennek az alapját és az irányát meghatározni.
  • Az összes hardver, szoftver, hálózat és létesítmény, amely az informatikai szolgáltatások fejlesztéséhez, teszteléséhez, szállításához, monitorozásához, kezeléséhez és támogatásához szükséges.
  •  (Link bonding/failover) - A kapcsolati feladatátvitel segítségével egy meghibásodott interfészt át lehet szervezni ahhoz a hálózathoz, amelyhez a felügyelt interfész csatlakozott, és a hálózati forgalom minimális vagy anélkül történő megszakításával folytatja a munkát.
  • Rekord, amely egy konfigurációs elem (CI) részleteit tartalmazza. Minden konfigurációs-adat egyetlen CI előzményeit dokumentálja. A konfigurációs rekordokat egy konfigurációkezelő-adatbázis tárolja.
  • Ez biztosítja, hogy a forgalom optimálisan irányítható legyen közvetlenül, a vállalati WAN bármely két pontja között, legyen szó helyszíni adatközpontról, fióktelepről vagy egy szervezet felhő-infrastruktúrájáról. Ez lehetővé teszi az SD-WAN megoldást az alkalmazások teljesítményének és(...)
  • PBX (Private Branch Exchange) egy olyan üzleti telefonrendszer, amely vezetékes vonalon keresztül csatlakozik a helyi kapcsoltvonalas telefonhálózathoz és lehetővé teszi az alkalmazottak belső és külső telefonos csatlakozását.
  • Software as a Service, vagy másnéven szoftverszolgáltatás segítségével könnyedén lehet az interneten keresztül a felhőalapú alkalmazásokhoz kapcsolódni és azokat használni. Például: naptár, email.
  • Az SLA az angol Service Level Agreement kifejezés rövidítése, ami magyarul szolgáltatási szint szerződést jelent. Az SLA-ban kerülnek meghatározásra az outsourcing kapcsolat kritikus és mérhető pontjai. Egy ilyen szerződés általában az alábbiakat tartalmazza: Elvégzendő feladatok tételes(...)
  • SSL tanúsítvány: Az SSL (Secure Socket Layer) protokoll arra szolgál, hogy egy biztonságos, titkosított csatorna jöhessen létre a felhasználó és a szerver között.
  • Virtuális helyi hálózat. Használatával eszközök és felhasználók logikailag  csoportosíthatók egy adott hálózaton belül. Meghatározható vele például a látszólag ugyanazon a hálózaton lévő eszközök közötti különbségtétel, és ezek alapján egyéni szabályok és kritériumok alkalmazhatóak.
  • A virtuális magánhálózat (angolul: virtual private network, röviden: VPN) egy olyan megoldás, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a helyi hálózatukat kiterjesszék egy nyilvános hálózatra. Ennek eredményeként a felhasználók adatokat küldhetnek és fogadhatnak úgy, mintha(...)
  • A VPN kliens egy szoftver alapú technológia, amely biztonságos kapcsolatot létesít a felhasználó és a VPN szerver között. Egyes VPN-kliensek a háttérben automatikusan működnek, míg mások olyan kezelőfelülettel rendelkeznek, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy interakcióba(...)
  • Wide Area Network - egy olyan számítógép-hálózat, mely nagyobb területet fed le, azaz olyan hálózatok, melyek nagyvárosok, régiók, országok közötti kommunikációt valósítanak meg.
  • Valódi értintésmentes ellátás (True zero-touch provisioning): A hálózati hardverek és alkalmazások olyan jellemzője, amely lehetővé teszi az eszközök automatikus kiépítését és konfigurálását. Olyan eszközök, mint a VoIP telefonok, hálózati kapcsolók és a többi. Leggyakrabban ez úgy történik,(...)

Lépjen velünk kapcsolatba

Szolgáltatásaink csak cégek és gazdasági társaságok számára elérhetőek
Érdeklődésének tárgyát kérjük válassza ki a lenyitható listából!
Mindkét hozzájárulás szükséges, hogy felvehessük önnel a kapcsolatot a megkeresése kapcsán!
Mindkét hozzájárulás szükséges, hogy felvehessük önnel a kapcsolatot a megkeresése kapcsán!